raderen(oorspronkelijk gepubliceerd op 11 januari 2016)

Noem me naïef, maar ik ga er vanuit dat mensen over het algemeen goede bedoelingen hebben. Of het nu werkrelaties betreft of relaties daarbuiten, weinig mensen scheppen er genoegen in om het anderen moeilijk te maken of de boel opzettelijk te verstieren. In de dagelijkse praktijk zien we echter dat het ‘gedoe’ in werksituaties weliger tiert dan zevenblad in achtertuin. En daarbij ook nog eens hardnekkiger schijnt.

 

Dit valt niet te verklaren wanneer we de volgende (lineaire) gedachtegang volgen:

blokschema bedoeling
We zien keer op keer dat gedrag of een genomen actie, andere en meer effecten heeft dan we verwachtten.

Het team negeert de leidinggevende omdat hij zich afstandelijk gedraagt. De leidinggevende gedraagt zich afstandelijk omdat het team hem negeert.
De accountmanager zet de binnendienst alleen maar administratief in omdat hij ze commercieel niet sterk vindt. De binnendienst doet alleen de gevraagde administratieve taken omdat ze zich niet gewaardeerd voelen.
Van dergelijke voorbeelden zijn er binnen alle organisaties meer aan te wijzen. Vaak wordt de oplossing gezocht in meer van hetzelfde, of het door probleem in kleine stukjes op te delen. Als systeemdenker schets ik juist het grotere geheel en benoem de patronen die hierin belemmerend werken. Zonder schuld te zoeken of partij te kiezen, probeer ik een ‘nieuw verhaal’ te schetsen dat voor allen aannemelijk is.

Net zo waar en aannemelijk als de oude werkelijkheid, maar productiever.

Dit vraagt vooral om onderzoek en een nieuwsgierige blik.

  • Hoe zijn de relaties binnen een team?
  • Wat belemmert de samenwerking nu?
  • Wie heeft last van de huidige situatie?
  • Wat is nodig?

Heb jij ook gedoe op je werk en wil je daar iets aan doen? Maak een vrijblijvende afspraak, en zet de eerste stap.

Bel ons gelijk
Stel een vraag